2017 ! MULAKAN HIDUP BARU ❤

Assalamualaikum 

Alhamdulillah.. setelah setahun tak usik langsung blog ni, tahun ni baru laa ada masa nak godek2 nak repair balik segala mak nenek yang mereput dalam nii.. 2016 tak publish satu entry pon.. well, tengah STAM kann.. mana sempat nak karang... pulun karang jawapan nak hentam apa dalam kertas exam ja.. Hahahahaha...


Soo for this year, 2017 aku dah free dalam erti kata sebenar dah freedom dari alam persekolahan... Alhamdulillah juga tahun ni aku officially 19th years old!!! Wuuhuuuuuuu !! *Tepuk tangan sikit!* Last year untuk aku menggedik sebagai LAST TEEN.. ekekekekee... Jadinya, 19/1/2-017 nii keluaq la result STAM dan STA aku... aku tak nerbes and aku tak ketaq.. nak tau pasai pa? pasai aku tau aku pulun sampai mana and aku jawap macam mana.. aku tak simpan harapan tinggi tapi aku dah usaha.. Lulus/Rasib semua aku tawakal dan serah kepadaNya.. Tadi dah amek result MUET.. alhamdulillah dapat Band 2.. bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi.. Tahniah kat Azie sebab dapat Band 3.. Chu'a sama band dengan aku.. hahaha.. dan Alhamdulillah laa taun ni budak STAM semua dapat result MUET yang gempak berbanding tahun lepas.. Tahun ni ramai Band 3 .. dan sorang ja band 4 iaitu soufee.Tahniah Soufee!! *Tepuk Tangan!* 


Bila dah lepasan STAM ni, ofkos laa pakat tanya sekarang buat apa? Lepas ni nak sambung mana?? Nak sambung lagi ka nak menikah dah? (Soalan ni aku selalu dapat) ... maka dengan bangganya aku jawab NTAH LA NAK! hahahahaa.. actually, bukannya aku takda hala tuju hidup.. adaaaaa....aku pon ada impian macam orang lain..cuma buat masa sekarang ni biar laa aku stay dengan family aku dulu.. especially mak aku yang tengah uzur tu.. kalau aku dapat result GEMPAK! pon, maybe aku tak sambung lagi belajar dalam masa tersekat.. tengok laa tahun depan ka.. or lepas kawen ka... ekekekekeke....aku pon tengah kukuhkan kewangan nak cari duit sambung belajar... Family bukan orang senang walaupon cukup nak makan lebih cuma rasa macam kalau guna hasil titik peluh sendiri best kottt >o< ...

Bila aku dah sekolah aliran agama ni, selalu gak dapat ayat2 pames dari orang luaq sana... aku tau bukan aku ja, mostly budak2 sekolah agama kat merata tempat lain pon dapat ayat macam aku dapat juga... bila dah grad dari sekolah agama mesti akan kata "Oooo sekolah agama.. lepas ni jadi ustazah la nohh..." hmmm aku dah lali dah dengan ayat macam ni... selalu dapat dari customer mak aku.. ya laa.. sekolah agama.. baguslah kalau jadi ustazah.. benda betuii kot.. bukan senang nak jadi ustazah.. aku sekarang ni ponn sementara nak sambung belajaq aku jadi ustazah.. duk mengajaq budak2 mengaji.. bangga pulak aku.. ekekekek... Tapi cuma aku nak cakap, bila grad dari sekolah agama, tak SEMUA jadi ustaz/ustazah... macam2 bidang lagii boleh jadi.. macam aku sendiri laa... aku nak amek bidang dokter.. kalau tak dapat dokter pon aku apply bidang pendidikan.. jadi ustazah pi ngajaq kat sekolah dan tarbiah kan sikit remaja2 cooming soon ni bagi jadi manusia berguna.. well, dunia hampir dengan akhir zaman... Jahil semakin berleluasa.. Dah rasa macam aku ni bertanggungjawab pulakk nakk pi didik depa dengan semua ilmu yang aku belajaq di sekolah agama.. in shaa Allah.. tengok lah mana yang terbaik.. dokter pon aku minat...bukan sebab kaya, sebab yang ni pon aku rasa bertanggungjawab nak selamatkan nyawa manusia.. Teringin nak jadi macam arwah ayah... selamatkan nyawa-nyawa yang hampir terkorban... Allah.. besar tanggungjawab tuu.. yang pasti, selalulah buat solat istikharah... minta petunjuk dari yang Maha Kuasa... Bukan untuk cari jodoh semata-mata tau.. *MuahhhCikeddd!*


Bila dah masuk usia 19 tahun ni, mostly ramai pakat kata " Dah boleh kawen dahh nii... nak jadi mak budak ponn boleh dah aihh!" selalunya geng2 veteran yang cakap macam nii... tapi terbalik pulak dengan geng2 mak2 yang tak berapa nak veteran sangat... yang geng2 ni selalu dengaq depa kata " Mudaaa lagi tak payah duk gatai nak menikah.. pi belajaq bagi habis dulu... cari keja hat elok baru pikiaq nak menikah... simpan duit banyak2 nanti kalau laki tinggai tak kalut nakk gelabah tadak duit!" Haaaaa tudddiiaaa.. sekali kena hat ni pedihhh wooo telinga nii.. aku tak deep ponn cuma ayat tuu perrghhhh... wahahahahahaha... Actually, aku tak couple... aku memang tak minaat couple.. walaupon ramai yang try isi borang *perasan sat* aku jadi macam mana ntah.. takda feel nak couple.. soo aku open.. kalau aku tengokk dia nii perghhh hensem laa baikk laa.. aku angau sat.. pi amek dia jadi crush.. ekekekekek... ok dahh... aku tak kesah sebenaqnya kalau kawen muda.. kalau tak kawen lagi time ni pon lagi laa aku tak kesahhh...aku terima jaa.. qada dan qadar hidup aku kann.. kun fayakun.. kalau Allah kata aku menikah , maka sebagai hamba dia menikahlah aku.. calon bukannya takda.. adaaaaaaa... dalam hati... dah bertahun simpan dia.. kalau dia balas, On jaa lah.. kalau dia tak balas, accept the faith! maybe ada yang lagi baik.. semua aku serah kat mak aku nak terima ka tak... in shaa Allah.. dah nak sampai seru dah ni rasanya... siapa dia?? Mr. Nobody.. Jeng Jeng Jeng...... *Doa la wey bagi dia masuk minang aku!*


Akhir sekali.. apa yang aku nak buat tahun 2017 ni selepas bergelar penganggur di rumah, Firstly aku nak istiqomahkan diri aku bagi jadi more better than before.. Jaga aurat elok-elok.. Try to be good daughter and sister in my family... Buat segala apa bakat dan minat yang aku pendam... dah free kan.. tak kacau dengan jadual study dahh... Persiapkan diri.. mana tau kot dah nak menikah dah... hahahaaaha... Teruskan tanggungjawab aku didikk dan ajar budak2 mengaji kenal qalam Allah dengan tajwid yang betui, ajaq depa kenai Allah... well, melentur buluh biarlah dari rebungnyaa... dannnnn semoga usaha aku nak capaii impian aku tercapaiii... in shaa Allahhh aminn... Maka sampai sini sajalah first entry aku untuk tahun 2017 selepas setahun takk usik blog ni.. Hidup lagii rupanya blog nii.. ekekekkee... Soo untukk juniiorku yang amek STAM, sebagai lepasan yang tengah tunggu result ni, hakak nak pesan, pulun lah dik.. pulun sungguh-sungguh... kita STAM pendek jaa masa dikk.. tak sempat dah nak hu ha hu ha sana sini.. jangan jadi macam hakak... walaupon hakak tak mampu nak jadi icon STAM yang berjaya untuk adik2 jadikan idol, hakak hanya mampu nasihat jaa.. 6 bulan study nii, pulunn laa study sungguh2... 4 bulan exam ponn pulun laa exam sungguh2... Syapawi bagi tamam... boleh start ngapai quran dah dikk sekarang... bln exam syapawi nanti dah tak kalut gelabah tak ingat quran dengan hadis... bangga laa adik2 yang tengah amek STAM sekarang sebab adik2 calon ISTIMEWA yang Allah pilih untuk amek STAM... Tak semua orang mampu amek STAM dikk.... Killers Examm.. Hakak akui.. sampaii hakak kerap migraine sebab nagapaiii tak berentiii... Pulun sungguh2 STAM nii... Lepas berjaya STAM, percayalah dik.. Dunia dapat akhirat lagi laa dapat... Jangan risau.. Allah tolongg hambanya yangg berada di jalan yang benar.. Jangan penah give up dengan 1st sem STAM ni.. hakak dulu give up dik.. tapii hakak gagah2kan juga untuk sambungg sampai laa final exam hakak masihhh dengan STAM..kalau tak yakin dengan diri sendir.. cepat2 buat solat istikharah.. Allah tak kejam dikk.. dia sentiasa membantuu... nanti hakak buat entry n teranggg semuanya pasai STAM naaaaa...  Ok dahhh... panjang dahh nii... see u nexxt entry... Ilalliqakk.. Wasalam.. Muahhh Cikedd!

*Pakcik Google Punya Gambar*




1 comment: